KRAN på PICKUP och LÄTTA TRANSPORTBILAR

Lyfta tungt med skåpbil?

Läs mer om EasyLoad Traverse.

Läs mer om EasyLoad Traverse.

Almeco har som en av sina specialiteter ett gediget kunnande att utrusta lätta transportbilar med kranar och då framför allt 4WD pickup-bilar. Vi hjälper dig att montera kran på din pickup och anpassa bilen efter dina önskemål.

Pickup och lätta transportbilar med eftermonterad kran används ofta för lastning av styckegods för kunder som har verksamheter inom gruvdrift, pumpservice, styckegods, storsäckshantering, fastighetsskötsel, reningsverk, vatten-avlopp, lantbruk, virkeshantering, snickeri, takläggning, renhållning, trafikservice och mycket mer.

Lilla kranen Maxilift M50 Gruvdrift Pumpservice Styckegods storsäck

En bra kranbil är ett starkt verktyg i många företags verksamheter

Specialutrustande kranbilar med extra allt

Kranbilar anpassade för krävande uppdrag är en av Almecos unika kompetenser

En kranbil är en mobil arbetsplats och rätt utformad kan den göra stor skillnad för produktiviteten, arbetsmiljön och företagets resultat. Almeco monterar kranar på ett lämpligt flak i rätt position och rekommenderar tillval – allt utifrån kundens önskemål.

Kranens position påverkar i hög grad hur chassit måste utrustas för att fordonet ska bli effektivt och säkert att använda. Almeco har god kännedom om vilka krav en bakmonterad större kran ställer på chassit, flakets styvhet, montering av rätt dimensionerade stödbalkar och stödben samt fordonets viktfördelning. För Almeco är kranbilen inte klar efter montering. Vi gör provlyft, dokumentationen och besiktning.

Har du inte bestämt dig vilket kranmärke och utrustning du vill ha så fråga Almeco till råds. Rätt vald kran (varken för stor eller för liten) och utrustning utifrån dina behov gör kranbilen mer verkningsfull och det till rätt pris. Mängden nyttiga tillbehör som kranbilen kan utrustas med är stor och vi nämner därför bara några av de mest populära:

  • Trådlös fjärrkontroll av kranen.
  • Hydraulisk vinsch med eller utan fjärrkontroll.
  • PTO (kraftuttag) eller elhydraulik.
  • 230 volt elverk.
  • Trafikskåp och gångramper i aluminium.
 
  • Flakunderlådor i polerat rostfritt stål.
  • Varnings- och arbetsbelysning.
  • Verktygsutrymme och inredning från System Edström.
  • Långgodsstöd och olika taklösningar.
  • Elstyrd vikbar trafikvarningsskylt på taket.

Valet av kranmärke är ofta en smakfråga för kunden baserat på tidigare erfarenheter. Almeco monterar de fyra stora kranarna Fassi, Hiab, Maxilift och Palfinger.

FASSI. Fassi är en italiensk kran med hög kvalitet och var tidiga med att uppfylla det nya krandirektivet. Fassi har ett av det största sortimentet av kranmodeller. Fassi Micro-serien som småkranarna heter finns från M10 upp till M30, se mer info på www.fassi.se.

HIAB. Vi har jobbat med Hiabs småkranar i många år och de har mycket professionella kranar för tunga lyft, snabba lastcykler och den mest krävande precisionen.

Maxilift. Maxilifts kranar från Next Hydraulics i Italien är internationellt känt kranföretag med starkt heltäckande kransortiment från M50 till ML230. Maxilift har i sitt sortiment den lilla prisvärda Maxilift M50 som även lämpar sig att montera på ett original pickupflak och passar mindre jobb.

Palfinger. Hinz Palfinger behöver ingen vidare presentation då de är så kända. Deras serie Compact har kranar från enkla små till större kraftfulla kranar.

Lilla kranen Maxilift M50

Är dina kranbehov sådana att en mindre kran räcker till rekommenderar vi Maxilift M50. Den kräver inte fasta stödben och stödbalkar vilket syns på prislappen. Maxilift M50 är en perfekt liten kran för till exempel uthyrningsfirman som behöver köra ut maskiner eller som kranbil på bygget för att snabbt kunna flytta utrustning och gods. Kranen finns i flera olika modeller från en enklare manuell kran upp till en modell med full elhydraulik. Maxilift M50 har en klassning på 500 kg i sitt innersta läge och 200 kilo i det yttersta läget. Kranen har två utskjut. Läs mer.

Pumpserviceföretag, VA och reningsverk

Pumpserviceföretag föredrar vanligtvis att kranen mittmonteras på flaket för bästa åtkomst runt fordonet. Kranbilarna utrustas i stort sett alltid med fjärrstyrd vinsch, olika förvaringsutrymmen som förvaringsskåp för grovverktyg mot framstammen, flakkådor under flaket samt anpassad inredning. Varnings- och arbetsbelysning är vanliga önskemål liksom trafikvarningsskyltar. Läs mer.

Kranbil för styckegods och storsäck

Storsäckshantering är en bransch som ökar starkt i ett miljömedvetet samhälle. Ofta måste kranbilarna jobba i trånga stadsmiljöer där bilen får backa till godset och då kommer en lite större bakmonterad kran verkligen till sin rätt. Bakmonterade större kranar kräver ställer högre krav på kranmonteringen när det gäller stabiliteten hos flak, stödbalkar, stödben, stödarmar och chassi. Läs mer.

Kranbil gruvservice

Användningsmiljön i gruvor är mycket krävande och kundens önskemål tillgodoses genom att Almeco utrustar kranbilen med speciellt efterfrågad extrautrustning. Kranbilarna för gruvdrift baseras på smidiga pickupbilar som förses med ett galvaniserat stålflak med fällbara aluminiumlämmar. Valet av kran baseras helt på kundens önskemål: Fassi, Hiab, Maxilift eller Palfinger med 1-1,5 tonmeters prestanda. Bilarna har hydrauliska uppfällbara stödben. Ljus är viktigt i en mörk miljö och bilens belysning ägnas alltid extra uppmärksamhet – både för att synas och för att kunna arbeta säkert och effektiv. Läs mer.

PTO ger längre arbetscykler

PTO (Power Take-off, kraftuttag) innebär att kranens hydraulpump drivs via mekanisk kraftöverföring från bilens drivlina och det ger större oljeflöde.

Oljeflödet i det hydrauliska systemet = med hastigheten på kranen. Med en elhydraulisk krandrift (hydraulpump som drivs elektriskt av bilens batteri) blir oljeflödet oftast en bråkdel av vad en riktigt PTO-kraftuttagsdriven pump kan åstadkomma. Med en PTO-driven kran märks skillnaden tydligt i att längden på arbetscyklerna ökar. Det är med andra ord mycket lämpligt då kranen används ofta och länge under en arbetsdag. PTO gör också kranen påtagligt mer effektiv vid körning med fjärrkontroll då man kan köra med flera funktioner samtidigt och få bättre flyt.

PTO-drivningen kan ske från en kraftöverföringsaxel på växellådan eller remdrift via magnetkoppling från bilens remskiva på vevaxeln. Alla bilar kan tyvärr inte utrustas med PTO.

Läs mer om kranar och skicka en offertförfrågan i Almecos Internetshop

Beskrivning av några kranprojekt

Pickup Isuzu D-Max med Fassi M10 och släpkärra

Almecos demobil Isuzu D-Max med kran Fassi Micro 10. Kran i bak på bilen är ett praktiskt hjälpmedel när du har släp efter din kranbil och lastar tungt och skrymmande gods. Lätt kranbil plus släp är en kombination som allt fler satsar på p.g.a. tuffa C-körkortsregler.

Pickup Isuzu D-Max med släp

Specialutrustad VW Crafter 50 med Fassi Micro 30

Grunden är en VW Crafter 50 Chassi som försetts med en rejäl kran ur Fassis Micro-serie, en Fassi M30A13 med utskjut och lastning upp till 6,85 meter och 360 kilo. Kranen har fjärrstyrning av både kranen och vinschen.

Crafter 50 med Fassi M30

Pickup med kran Fassi Micro 15 för EA Gruppen i Västerås

Ford Rangern är utrustad med kran Fassi Micro 15, hydraulisk vinsch och trådlös fjärrkontroll. Almeco har också inrett hytten bakom stolarna med bilredning för servicebilar från System Edström Bilinredning och där monterat omvandlare för 230 volt till verktygsskåpet på flaket.

Ford Ranger

Pickup med kran Fassi Micro 10 för gruvservice i Dannemora

Almeco har monterat en kran från Fassi på en pickup av modell Ford Ranger. Bilen ska användas av Sandvik Mining nere i berget i den nyöppnade gruvan i Dannemora. Vi är mycket stolta över att få bidra till verksamheten i Dannemora som lades ned 1992 men öppnar nu igen i Dannemora Mineral AB:s regi.

Ford Ranger Dannemora

Publicerat: 2011-10-18. Uppdaterat: 2015-08-04.